Ötletgyűjtés novellaelemzéshez
Cselekmény:
- Mi a mű alaphelyzete és záró helyzete?
- Mik a szereplők céljai? Milyen problémákat kell megoldaniuk? Miért ezeket?
- Mi váltja ki konfliktust? Kik között játszódik le? Nyílt vagy rejtett?
- Hol következik be a fordulópont és a tetőpont? Egybeesik-e a kettő?
- Sikerül -e a szereplőknek elérni a céljaikat? Milyen áron? Vannak-e olyan problémák, amelyek megoldatlanok maradtak? Miért?
- Kronológiai sorrendben állnak-e az események? Van-e előreutalás, késleltetés? Folyamatosan egyenesen halad-e előre a történet?
Szereplők:
- Ki a főhős? Ki áll szemben vele? Kik a mellékszereplők? Mi a szerepük a történetben?
- Milyen jellemvonásaik vannak a főszereplőknek? Melyek a gyengéik és erősségeik? Miért váltak ilyenné?
- Hogy hívják őket? Ha nincs nevük, miért nincs?
- Motiváltak-e a cselekvéseik? Mi motiválja őket? Mit tudunk vágyaikról, álmaikról?
- Milyen lélektani folyamatok zajlanak bennük? Honnan tudjuk? Megváltoznak-e,és hogyan?
- Úgy cselekszenek-e, ahogyan elvárjuk tőlük?
Tér-idő:
- Mikor játszódik a történet? Mennyi időt ölel fel?
- Melyik évszakban, napszakban vagyunk? Milyen az időjárás? Van ennek metaforikus jelentése?
- Melyek a tér jellegzetességei (pl. valóságos/fantasztikus, zárt/nyitott,civilizációs/természeti)? Milyen térelemeket emel ki az elbeszélő?Miért ezeket?
- Mi a tér és idő szerepe (pl. csak háttérhangulatot teremt, az események kiváltója, metaforikus)?
- Vannak-e szereplők, akik ellentétben állnak a környezettel?
Narráció:
- Milyen típusú a narrátor? (Pl. jelen van-e a cselekményben szereplőként; E/1 vagy E/3 személyű-e az elbeszélés, mindentudó vagy korlátozott tudású)
- Hogyan viszonyul a narrátor a novellában a megalkotott világhoz? (Pl. tárgyias, személyes, fölényes, együttérző, lírai, ironikus) Milyen nézőpontokból mutatja be a narrátor az eseményeket és a szereplőket?
- Mi az, amit részletesen elmond, s mi az, amit elhallgat? Miért? Vannak-e kitérők a történetmesélésben? Mi a szerepük?
- Változik-e az elbeszélésmód a történet folyamán?
- Milyen arányban vannak a párbeszédek, a leíró és elbeszélő részek? Miért? A történet- vagy szövegközpontúság meghatározóbb az alkotásban?
- Hogyan támasztja alá a narráció módja a mű üzenetét?
Stíluseszközök, műfaj:
- Mi a jellemző a szöveg zeneiségére, a szövegfonetikai eszközök használatára?
- Mi jellemző a szöveg szókincsére a szavak stílusárnyalata, eredete, hangulata szempontjából? Melyek a kulcsszavak, milyen témahálózatokat, jelentéssíkokat tárnak fel? Hogyan függnek össze ezek a síkok?
- Vannak-e költői képek, hasonlatok a novellában? Mi a szerepük?
- Mi jellemző a mondatok hosszára, szerkezetére, modalitására?
- Hogyan függnek össze a stíluseszközök a novella központi témájával, a mű üzeneteivel?
- Betartja-e a szöveg a novella műfaji szabályait? Vannak-e újítások? Mi a hatásuk?
Kompozíció, motívumok és szimbólumok:
- Milyen kapcsolat van a cím és a mű egésze között?
- Van-e sorsfordulat a műben? Ha van, mi az?
- Milyen nagy ellentétpárokat, értékpárokat találunk a novellában? (pl. élet-halál, látszat-valóság, égi világ-földi világ, gyerekkor-felnőttkor, hazugság-igazság)
- Történik-e átértékelődés a szereplők gondolkodásában?
- Megváltozik-e a főszereplő önmagához, embertársaihoz vagy a világhoz való viszonya, gondolkodása a mű záró helyzetére? Amennyiben igen, hogyan?
- Milyen motívumokat, szimbólumokat találunk a műben? Mi a szerepük? Változik-e, bővül-e a jelentésük?
- Mi jellemző a szövegépítkezésre? (pl. ismétlődés, kihagyás, ellentétezés, szimmetria, keretes elbeszélés):
- Milyen eljárásokkal teremti meg, fokozza, oldja a feszültséget a mű? (pl. kihagyásos párbeszédek, elhallgatás, utalás, sejtetés, fokozás, késleltetés, csattanó)
Jelentés:
- Milyen üzenetei vannak a társadalomról, a történelemről, az emberi lélekről, erkölcsi és filozófiai kérdésekről?
- Melyek tehát a novella központi kérdései? Sugallja-e a cím a kérdéseket? A cselekmény, a narrátor, a szimbólumok hogyan hatnak rájuk? Születnek-e válaszok a műben a kérdésekre?