Ilyen volt a 2018-as emelt érettségi diákszemmel +tippek

Képtalálat a következőre: „érettségi emelt”

Sziasztok!

 

2018-ban érettségiztem emelt szintem magyar nyelv-és irodalomból. Itt meg tudjátok nézni a feladatsort és a megoldókulcsot is:

http://eduline.hu/erettsegi_felveteli/2018/5/8/emelt_szintu_magyar_erettsegi_2018_megoldas_T02WMB

 

Az Eduline -on nyilatkozó diákok szerint ez volt az eddigi legkönnyebb érettségi, amit valaha láttak. Ez valóban így van, hiszen ha megnézitek a 2017-es és a 2016-os májusi emelt szintű érettségiket, ott bizony fejtörősebb feladatokkal fogtok találkozni.

 

Őszintén szólva, én egy olyan feladatsorra számítottam, amiben egy vershez kapcsolódó feladatok vannak, tehát egy író/költő életrajza, költészete, stílusa köré épülnek a feladatok. 

De higgyetek nekem, sokkal jobb, ha egy szövegértési feladat van, mint például idén. Ebben az viszonylag sok információt megtalálunk a szövegben, tehát nincs az a pánik, hogy "úristen, nem tudom a költő önéletrajzát". Nyilván ebben a feladatsorban is volt műveltségi rész, hiszen ez a rész az emelt magyar érettségik "lelke". 

Utólag visszatekintve az írásbelire (mert a szóbeli még hátravan), a nyelvtani feladatokra több időt kellett volna szánnom, kicsit bánom, hogy ebben a nem túl nehéz feladatban elúszott pár pont. Ha még ez érettségi előtt vagy, akkor mindenképpen csinálj meg pár darab olyan feladatot, amiben versösszehasonlítás van, hiszen az idei érettségiben is volt példa erre. 

Teljesen pozitív élmény volt. A reflektálás nagyon tetszett, bár az általában mindig jó téma köré épül. Kezdéskor rögtön a műelemzéshez lapoztam, és megnyugodtam, hogy Adytól kaptunk verset, nem pedig egy ismeretlen szerzőtől.

A reflektáló feladatok általában jók szoktak lenni, ott arra kell figyelni, hogy választékos legyen a szóhasználatod, írj pro és kontra érveket az adott témában, majd a fogalmazás végén foglalj álláspontot. Ha megvan az álláspont, indokold meg, miért ezt a szemléletmódot választottad, és írj még pár érvet. Irodalmi példákat is lehet írni, arra viszont figyelni kell, hogy pontosan tudd a szerző nevét és a mű címét.

Végül-de nem utolsósorban-az is fontos, hogy a szövegalkotásnál meglegyen a hármas tagolási egység, vagyis a bekezdés, a tárgyalás és a befejezés.

A műelemzésnél az a fontos, hogy először is ne ess pánikba, ha egy olyan művet látsz, aminek esetleg nem ismered a szerzőjét. A művek végére általában oda van írva zárójelben a kiadás/a vers születésének éve, ha nincs semmi ötleted, ebből is ki lehet indulni. Például ha egy ismeretlen szerző művét kapod, aki 1847-48-ban írta meg a verset, akkor máris le tudod írni, hogy reformkori törekvések,forradalmi hullám Európa-szerte (magyarán egy kis törit is bele tudsz vinni a történetbe :D ),Petőfi kortársa, romantika, és a romantika jellemzőit. Érdemes megfigyelni a vers formáját, hosszát,erről is lehet pár mondatot írni. Keress nyelvtani "furcsaságokat", például ha alig találsz a versben írásjeleket, akkor az azért van, mert az író ezzel is növeli a vers dinamizmusát, illetve bevonja a mű értelmezésébe az olvasóit is.

Egy másik fontos dolog: írj vázlatot! A piszkozatpapírra írt vázlat nagyon sokat tud segíteni. Mindent írj le, ami eszedbe jut a műről. Tapasztalatból mondom, a nagy kapkodás közepette jó az, ha van egy vázlat: ha esetleg elakadnál a fogalmazás írása közben, akkor rá tudsz nézni a piszkozatlapra, amin jó esetben van pár hasznos ötlet.

Sajnos nekem már nem nagyon maradt időm átolvasni a verselemzést és a reflektálást, de ha az érettségin marad időd, akkor mindenképpen olvasd át, hiszen lehet, hogy találsz pár helyesírási hibát, amit még ki tudsz javítani.

 

Alapvetően pozitív élmény volt az írásbeli, remélem ez a szóbelin sem lesz másképp. :)en